Vijf belangrijke redenen waarom je te weinig clicks genereert



Vol goede moed ben je begonnen met adverteren. Een flitsende website, een blog in huisstijl en natuurlijk Google Adsense. Na het scheppen van je eigen virtuele wereld zag je dat het goed was. En dus leunde je alvast achterover, menend dat de potentiële klanten en clicks in no time zouden binnenstromen.

Een half jaar later is het nog altijd muisstil. Herkenbaar? Lees dan snel verder, want er zijn enkele belangrijke dingen die je moet weten over online adverteren. 

De vijf belangrijkste valkuilen van online adverteren

Een belangrijke vuistregel voor online adverteren is dat een goede advertentie direct de aandacht trekt. Je lezerspubliek heeft maar een beperkte hoeveelheid tijd. De concurrentie in marketingland is bovendien moordend. Is je boodschap onduidelijk, dan klikken je bezoekers rustig verder. 

Waarom krijg je zo weinig clicks op je advertenties? Grote kans dat je in een van de volgende vijf valkuilen bent getuind.

1. Zeg het met de (on)juiste woorden

De eerste uitglijder is de zelfverklaarde expert. Als hij eenmaal over zijn expertise begint, houdt hij niet meer op. Voor een artikeltje van 2.300 woorden draait hij zijn hand niet om. Gewoonlijk grossiert de expert in lange zinnen en tangconstructies en heeft hij een broertje dood aan interpunctie. 

Het andere uiterste is het zogenaamde marketingmannetje. Hij heeft zijn pijlen gezet op Google en probeert met man en macht de zoekmachine te manipuleren. SEO-geoptimaliseerde content noemt hij dat. Maar in de praktijk slaat hij de nietsvermoedende bezoeker om de oren met troosteloze opsommingen van steekwoorden. Een schreeuwerige reclameslogan eronder en voilà: content was created.

Hoe dan wel? Zowel de zelfverklaarde expert als het marketingmannetje missen de aansluiting met de lezer. Een goede tekst is prettig leesbaar, to the point en toegesneden op de doelgroep.

2. Gebruik geen beeldmateriaal

We leven in een beeldcultuur, maar nog lang niet iedereen is mee. Sommige directeuren koesteren nog heimelijke herinneringen aan het tijdperk van de typemachine. Ze doen niet aan video's en afbeeldingen, of stellen het zelfs in het geheel zonder website.

Daar tegenover staan de hippe vogels die hun bezoekers overrompelen met een bombardement aan flitsende beelden. Aan zo'n overdaad aan prikkels valt maar op één manier te ontkomen en dat is: snel wegklikken.

Hoe dan wel? Bedrijven die geen efficiënt gebruik maken van beeldmateriaal of animaties laten kansen liggen. Uit onderzoek blijkt dat beelden meer indruk maken en langer blijven hangen dan woorden. Doe daar je voordeel mee. 

3. Kies voor vage personen en doelstellingen

De derde manier om clicks te missen, is te zorgen dat je onherkenbaar blijft. Kruip in een grot en kies voor volstrekte anonimiteit. Of zet vage personen in waarvan niemand precies weet wat die in jouw video's komen doen.

Hoe dan wel? Bekende personen zorgen voor herkenbaarheid. Zorg daarom voor types en personages die direct met je bedrijf geassocieerd kunnen worden. Bijvoorbeeld doordat de bedrijfsvisie door hun poriën naar buiten stroomt. 

4. Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg

Lef? Uit de band springen? Zelfs marketingmanagers hanteren het welbekende adagium: "Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg". Dat vertaalt zich naar websites met sobere kleuren en nietszeggende teksten. Heel veilig allemaal natuurlijk. De kans dat iemand aanstoot aan je content kan nemen is bijzonder klein. Helaas geldt dat ook voor de kans dat iemand zich achteraf je boodschap zal herinneren.

Hoe dan wel? Mijn schoonvader, jarenlang een succesvol makelaar, houdt er een andere slogan op na: "Leven is het meervoud van lef". Om te overleven in marketingland moet je een beetje durven. Wees thuis aan de eettafel gerust je bescheiden zelf. Maar gebruik je website en content om eruit te springen. Frisse kleuren en pakkende slogans zorgen ervoor dat je boodschap nog lang zal blijven hangen. 

5. Een logo? Mij niet gezien!

Waarom zou je tijd en geld in een logo steken als het ook zonder kan? Dat is wat vooral beginnende bedrijven nog weleens lijken te denken. Weer andere bedrijven stoppen hun logo weg in het uiterste hoekje van het beeldscherm. Voelt dat even veilig: je hoeft immers nooit bang te zijn dat je té herkenbaar wordt.

Hoe dan wel? Blijf niet zitten in de kast, maar kom eruit! Met een zorgvuldig ontworpen logo laat je zien dat je bestaat. Kies voor creativiteit, herkenbaarheid en wees niet bang om je onderneming te profileren. Weet je het nog? Beelden blijven langer hangen dan woorden!

Meer weten?

Meer weten over SEO-optimalisatie en online adverteren? Neem ook even een kijkje op mijn website!



Reacties