De kracht van herhaling


Wat hebben Barack Obama, tv-dominees en Redbull met elkaar gemeen? Heel simpel: de kracht van herhaling! Dit retorische hoogstandje kan namelijk wonderen doen. Tenminste, als je er slim gebruik van maakt.

Redbull geeft je vleugels

Als je de uitspraak ".. geeft je vleugels" hoort, gaat er bij jou dan niet een belletje rinkelen? Grote kans dat je spontaan aan Redbull denkt. Ook Jupiler ("Mannen weten waarom") scoorde goed. In Nederland maakte het Zwitserlevengevoel zich dan weer ontsterfelijk, evenals de slogan "Even Apeldoorn bellen".  

Wat is het geheim van deze reclameslogans? Het is niet hun geniale formulering. Het ligt ook niet per se aan de mensen die ze brengen. Nee, het is bovenal: de kracht van herhaling! Doordat de slogans keer op keer herhaald worden, móet ons brein ze wel onthouden. Wordt de reclameslogan dan ook nog gecombineerd met mooie, grappige of ontroerende beelden, dan is de kans groot dat je er een positief gevoel aan overhoudt.

Wat zijn de effecten van herhaling?

Laten we eens kijken naar een van de belangrijkste speeches uit de geschiedenis: die van Martin Luther King. De slogan "I have a dream" wordt alleen al aan het begin maar liefst negenmaal herhaald. Daarna volgt maar liefst twintig keer het woord "freedom". Viel Martin Luther King in herhaling omdat hij niets beters wist te verzinnen?

Integendeel, het was een bewuste tactiek. Door deze woorden te herhalen benadrukte Martin Luther King ze. Zo kon hij feilloos bepalen wat het publiek achteraf zou onthouden. De slogans "I have a dream" en "freedom" vormden de rode draad, de centrale thema's van zijn speech.

Herhaling is een machtig middel. Door bepaalde woorden of zinnen doorheen je tekst te herhalen, sorteer je de volgende effecten:
  • Herhaling zorgt dat je publiek de boodschap beter onthoudt.
  • Herhaling maakt dat je boodschap door het publiek met positieve gevoelens wordt geassocieerd.
  • Met herhaling kun je mensen enthousiasmeren en overtuigen.

Herhaling: zó moet het niet

Zoals met elke retorische tactiek, kun je herhaling natuurlijk ook misbruiken. Door herhaling zijn mensen namelijk eerder geneigd een boodschap te gaan geloven. In de roman 1984 van George Orwell worden de 5 Minutes of Hate telkens herhaald in combinatie met het portret van een man. Zo worden bij het publiek haatgevoelens opgewekt, die zij vervolgens gaan projecteren op deze persoon. Dat is de kracht van propaganda.

Een wat onschuldigere vorm van herhaling is het gebruik van keywords. SEO-optimalisatie is een sleutelwoord in de wereld van webcontent. Welk bedrijf wil er immers niet hoog in de ranking van Google terechtkomen? Sommige bedrijven zijn iets té ijverig. In plaats van leesbare teksten te publiceren, plempen zij het web vol met troosteloze opsommingen van keywords. Leuk geprobeerd, maar wist je dat de algoritmen van Google tegenwoordig zo slim zijn dat ze slechte teksten er zo uitfilteren? Onthoud daarom: Content is King. Kwalitatief hoogwaardige content mét SEO-optimalisatie: alleen daar win je de wedstrijd mee.

Een derde uitglijder is je publiek te bestoken met herhaling. Een toespraak met twintig keer "Bedrijf X is the best" gaat geheid vervelen. Het publiek rolt even met de ogen en denkt: "Jahaaa, dat weten we nu wel." Vervolgens kijken ze op hun horloge hoelang het nog duurt voordat ze de steak in de oven kunnen schuiven. Overdrijf dus niet, en kies voor steekwoorden of slogans waarmee je jouw publiek zult kunnen engageren.

Meer weten over de kracht van herhaling?

Heb je vragen over SEO-optimalisatie of zoek je inspiratie voor je speech? K&K schrijft mee aan jouw succesverhaal!

Reacties