Alles is promotie

5 Verdiepingsvragen om miscommunicatie te vermijden

De 25-jarige actrice Lize Feryn postte een bikinifoto van zichzelf op Instagram. Het vakantiekiekje bleek tegen het zere been van veel mensen. “Lelijk mager, sorry”, reageerde een vrouw. Een tweede meende Feryn op haar verantwoordelijkheid als rolmodel te moeten wijzen. Weer een derde gaf de media de schuld. Hoe kon het gebeuren dat deze update door het publiek werden geïnterpreteerd als promotie? 

Komkommertijd

Een vergelijkbaar fenomeen deed zich in juli voor bij de krant Het Laatste Nieuws. Het was weer komkommertijd, dus tijd voor een reeks sappige verhalen. Dagenlang konden de lezers meegenieten van ontboezemingen over overspel, heimelijke homoseksualiteit, parenclubs en polyamorie.

Net als de bikinifoto van Lize Feryn zorgde ook de smeuïge verhalenreeks voor gemengde reacties. Velen beklaagden zich over het lage niveau van journalistiek. Maar nog opmerkelijker waren de reacties van een andere categorie. "Dus dit moeten we maar normaal gaan vinden," schreef iemand. En een ander vroeg zich af: "Waarom moet dit in vredesnaam toch allemaal gepromoot worden?"

Onbedoelde promotieactie

Hoe kon het gebeuren dat deze updates voor promotie werden aangezien? Heel simpel: door een foto of tekst op internet te posten, verdwijnt deze uit de persoonlijke sfeer. De content neemt een publiek karakter aan. Met als gevolg dat de volgers van Lize Feryn in haar foto een promotieactie zagen: "Kijk mij nu eens het perfecte lichaam hebben, zo zou toch iedereen er uit moeten zien?"

Ook bij Het Laatste Nieuws ging het ongeveer zo. Doordat de verhalen elkaar dagelijks opvolgden, een vergelijkbare insteek hadden en met luide trom vanaf de voorpagina werden aangekondigd, interpreteerden veel lezers ze als een promotieactie. Daarbij werd niet alleen het verhaal zelf, maar ook de morele inhoud in hun ogen gepromoot. De verontwaardigde lezers interpreteerden de boodschap als volgt: "Kijk eens stelletje conservatievelingen, polyamorie en parenclubs zijn heel leuk en normaal. Iedereen doet het!"

Voor wie gewoon iets onschuldigs wil posten, kan dit een lelijke valkuil zijn. Zeker als je ook nog invloed hebt. Telkens als je iets op internet post, geef je bedoeld of onbedoeld een boodschap af. We kennen allemaal het gezegde: een goed voorbeeld doet goed volgen. Maar het omgekeerde is ook waar. 

Vernietigende recensie

Een verkeerde post kan je nog jarenlang achtervolgen, en een oververhitte scheldkanonnade op YouTube kan je carrière om zeep helpen. Hetzelfde geldt voor een vernietigende recensie of een compromitterende foto. Daar tegenover bewijst het succes van influencers dat een positieve review soms letterlijk goud waard is.

Hoe voorkom je dus dat je de verkeerde boodschap afgeeft? Veel missers ontstaan doordat beroemdheden en bedrijven hun eigen invloed onderschatten. Ze menen dat er werkelijk zoiets bestaat als onschuldige posts. Laat me je uit de droom helpen. Niets, maar dan ook niets wat je post is zonder invloed. Mensen houden ervan of ze haten het, maar wat je ook doet - je zult altijd invloed hebben.

Alles is promotie

Elke post of update is een boodschap. Kraakt een boekhouder op facebook zijn werkgever af, dan  is dat een vorm van promotie. Want daarmee zegt hij eigenlijk: "Bedrijf X is een waardeloze organisatie. Doe er geen zaken mee en ga er al helemaal nooit werken." 

Strikte neutraliteit is niet zo gemakkelijk. En moeten we dat ook wel willen? Als iets lastig te verkopen is, dan is dat wel een neutraal verhaal. Stel je maar eens een film voor zonder goede of slechte personages, of een politieke partij zonder partijprogramma. Grote kans dat je afhaakt en nog even verder zapt. 

De voornaamste verhalen die ons drijven zijn gekleurd, en daar is niets mis mee. De uitdaging is om dat te erkennen en er je voordeel mee te doen. 

Vijf verdiepingsvragen voor een heldere visie op communicatie

Stel jezelf eens de volgende vijf vragen:
  • Welke boodschap wil ik uitdragen naar mijn omgeving?
  • Als ik iets aan de wereld kon veranderen, wat zou dat dan zijn?
  • Hoe zou ik mensen om mij heen in beweging willen zetten?
  • Hoe zou ik willen dat zij zich mij zouden herinneren?
  • Welke middelen heb ik om daar vandaag de eerste stap mee te maken?
Een heldere en consistente visie is een anker in het roerige mediatijdperk. Het helpt je om dichtbij jezelf en je eigen doelen te blijven. Door uit de valkuilen van communicatie te blijven, ontstaat ruimte om elke nieuwe kans volop te benutten.

Meer weten over effectieve communicatie? Aarzel niet en neem contact op!






Reacties